View Full Version : PIPER PA-18 Super Cub
Mezri
2020-03-31, 09:37 PM
Bonjour A tous, Covid-19 nous oblige a construire...J ai deja construit un PA-18 de 1.7m, avec un moteur glow .40 et un J-3 de 2.8m et OS.95 AX...Les deux avions sont resté en Tunisie...pour les remplacer, un Nouveau projet de PA-18 de 2.8m et bientot un OS120 AX...Pour que le moteur montre sa force, il faut construire léger.
J-3 ou PA-18, c'est presque les meme formes sauf le Capot moteur et les flaps.
Mezri
2020-03-31, 09:40 PM
Plan 3-vues comme toujours...
Mezri
2020-03-31, 09:45 PM
Renforcer avec des meches de carbone...et mise en forme du fuselage...
Mezri
2020-03-31, 09:52 PM
La base du fuselage et le Pare-feux pour recevoir le moteur...
Mezri
2020-03-31, 09:53 PM
Aujourdhui l 'empennage en Balsa...
Dwight Macdonald
2020-03-31, 10:46 PM
Nice work Mezri! I find carbon fibre tricky to handle, yours looks good.
Mezri
2020-04-01, 05:52 PM
Thanks Dwight, with some practice and some logistics (Paper tow, alcohol, plastic film protecting the workbench, etc...)...and you have to squeeze it as much as possible to remove the max of resin...
Really impressive Mezri that you are scratch building a Piper cub! I really am really interested to follow your updates on this project. Do you have a laser cutter to cut the complex wood shapes, or are you cutting it with a knife?
Mezri
2020-04-02, 05:29 AM
Thanks Ian, only knife drills dremel discs and scroll sow...
Mezri
2020-04-04, 11:27 PM
Renfort de l'empennage : création d'une rainure pour accueillir les mèches de carbone.
Mezri
2020-04-04, 11:28 PM
La première face en carbone...
Michael O'Bree
2020-04-05, 01:09 PM
Unbelievable - Mezri, are you a cabinet maker as well as everything else? !
Ricardo
2020-04-05, 03:42 PM
What kind of resin are you using with the carbon fibre?
Mezri
2020-04-05, 10:12 PM
Unbelievable - Mezri, are you a cabinet maker as well as everything else? !
Thanks Michael, Im trying to reproduce a Tunisian plane that I admired long time ago...I already built one 1.7m that I left there...
Mezri
2020-04-05, 10:13 PM
What kind of resin are you using with the carbon fibre?
Hi Ricardo, It epoxy resin, 90min work-time and 24h cure...
https://www.flashrc.com/rg/7934-resine_epoxy_l_durcisseur_eph161_90min_rg_250g.htm l
Mezri
2020-04-10, 08:37 PM
Le Carbone des deux coté de l'empennage lui donne une bonne résistance a la torsion.
The Carbon on both sides of the empennage gives torsion proof capabilities.
Mezri
2020-04-10, 08:40 PM
Le moteur...la piece maitresse.
The Engine...the master piece.
Mezri
2020-04-19, 12:21 AM
Le train d atterrissage sera tubulaire comme le reel, ..ou presque...
Légèreté = carbone...
Landing gear built with tubes as the real one,...almost ...
Light wheigt = Carbon...
Mezri
2020-04-19, 12:32 AM
Compéter le triangle du train d'atterrissage avec des tubes carbone et renforcer la liaison avec des équerres en carbone, collé avec de la résine époxy et des microballons.
Completing the triangle of the landing gear with carbon tubes reinforced with carbon triangles as a bracket, glued with epoxy resin and microballoons.
Mezri
2020-04-19, 12:38 AM
Le support du train...c'est tres salissant le carbone lors de sa découpe...
The support of the landing gear...Dirty job cutting the carbon sheet...
Mezri
2020-04-19, 12:46 AM
Le support des amortisseurs...Toujours des lego pour bien centrer et caler...des meches de carbones traversent les tubes pour accrocher le tout au chassi.
The support of the shock absorbers...Lego to maintain and center the parts... Carbon fiber through the tubes to attach them to the chassi.
Mezri
2020-04-19, 12:58 AM
Les amortisseurs fideles au reel, mais tout carbone...(sauf les elastiques...:D)
Poids total du train d atterrissage : 100gr.
The shock absorbers like the real one, but all carbon...(except the elastics...:D)
Total wheight of the landing gear : 100gr.
antoine zabal
2020-04-19, 08:57 AM
Impressionnant. Je comprends que tu construis de zéro. Pas de kit ?
Michael O'Bree
2020-04-19, 11:08 AM
This Cub will be indestructible!
Mezri
2020-05-09, 11:33 PM
Le cache élastiques de l'amortisseur. Découpe au fil chaud dans du polystyrène pour le moule perdu. Fibre de verre et résine époxy. Les deux flans en contreplaquer.
Mezri
2020-05-09, 11:41 PM
J attend depuis deux semaines un colis contenant mon support moteur...désespéré, j ai décidé d'en construire un. Contreplaqué comme coffrage et une coulée de carbone...
Still waiting for my motor mount since 2 weeks...I decided to built one. Thin plywood and Carbon fiber...
Dwight Macdonald
2020-05-10, 12:15 AM
Very innovative Mezri! It reminds me of the old days when most of the parts were build from scratch!:)
Mezri
2020-06-12, 11:51 PM
OUPS...il faut avancer le moteur de 1" en avant...avec des plone en bois MDF. assez solides.
OUPS...I figure out that the engine have to be 1" forward...Some MDF wood pylons was made. Quite solid.
Mezri
2020-06-12, 11:57 PM
Le moule perdu du capot avant. des section en polystyrènes découpées au fil chaud, et recouverte de tape.
The 1 time use mold of the cowling. Polystyrene sections cut with hot wire, and covered with Clear tape.
Mezri
2020-06-13, 12:03 AM
Deux couches de fibre de verre et résine epoxy. Avec un peu de tissu d'arrachage pour absorber l’excès de résine.
Démoulage...
Two layers of fiberglass and epoxy resin. With a little peel ply to absorb the excess resin.
Mold release...
Mezri
2020-06-19, 09:23 PM
Les ailes en polystyrène découpé au fil chaud.
Wings out of polystyrene cut with hot wire.
Mezri
2020-06-19, 09:29 PM
Un autre guide de découpe pour évider l'aile et séparer les ailerons et les volets. Ensuite les bout d'ailes a partir d'une 3ieme aile semi-ratée...
A jig guide to empty the wing and separate the ailerons and flaps. Then cuting the wing tips from a third inperfect wing...
Ricardo
2020-06-19, 10:47 PM
Great details Mez. Keep it up, I am learning a lot of new techniques!
Dwight Macdonald
2020-06-20, 01:54 AM
Nice work Mezri!
Mezri
2020-06-20, 09:34 AM
Thank you Guys, I will keep these technics alive with some modernisations, between Foamies RTF planes...:rolleyes:
Thank you for sharing the progress and the techniques of your scratch built project, very impressive! I mean it sincerely because, I never had any experienced with carbon fiber integration nor foam wing construction. Me too, I am also learning something from your build log. Looking forward to your updates and anticipation for the presentation and maiden flight. Have fun with the project!
Mezri
2020-06-20, 02:22 PM
Thanks Ian, ....Sharing with pleasure.
Mezri
2020-07-26, 12:03 AM
Deux Longerons de contreplaqué de 1/16" dans les slots laissés par le fil chaud et collés verticalement à la structure de polystyrene.
Un tube carbone est ajouté pour renforcer.
Une structure centrale avec double clef d'aile verrouillables au centre.
Two 1/16 "plywood longerons in the slots left by the hot wire and glued vertically to the polystyrene structure.
A carbon tube is added to reinforce.
A central structure with double wing key lockable in the center.
Mezri
2020-07-26, 12:08 AM
la structure centrale est collée au fuselage et renforcée avec des meches de carbone. Des tubes croisés pour renforcer la résistance à la tortion...comme le vrais
the center body is glued to the fuselage and reinforced with carbon fibers. Carbon tubes added to reinforce the resistance to torsion of the fuselage...like the real one.
Mezri
2020-07-26, 12:21 AM
Les charnières des ailerons et des volets sont faites de plusieurs pièces collées pour avoir le maximum de surface de collage avec le polystyrène.
The hinges of the ailerons and flaps are made of several glued parts to have the maximum bonding surface with the polystyrene.
Mezri
2020-07-26, 12:29 AM
L'axe des ailerons est presque à même la surface de l'aile,...l axe du flap est légèrement abaissé pour faire un peu de recul.
The aileron axis is almost even with the surface of the wing, ... the flap axis is slightly lowered to make a little recoil.
Mezri
2020-07-26, 12:33 AM
C'était difficile de couper les slots pour les charnieres...mais c'est reussit.
It was difficult to cut the slots for the hinges ... but it was successful.
Mezri
2020-07-26, 12:36 AM
libération des ailerons et des volets.
release of ailerons and flaps.
Mezri
2020-07-26, 12:40 AM
Des attaches en carbone pour les haubans collés au longerons.
Carbon attachement points for the tubes that will hold the wing to the fuselage.
Mezri
2020-07-26, 12:43 AM
Travailler le devant du fuselage pour faire de l'habillage.
shaping the front section of the fuselage.
Mezri
2020-07-26, 12:45 AM
Une trappe d'accé en bas du fuselage.
Acess hatch on the bottom of the fuselage.
Il y a d'authentiques modélistes parmi nous! Bravo j'espère pouvoir filmer le vol inaugural
Michael O'Bree
2020-07-26, 10:56 AM
Masterful, as usual :)
mitea_dan
2020-07-26, 02:36 PM
Chapeau, magister.
Florin
2020-07-26, 02:39 PM
Piece of art, Bravo!
Mezri
2020-08-15, 07:22 PM
Le capot avec les fines couches de fibre de verre (pour etre léger) il a besoin de renfort en mèches de carbone.
Des détail de trappes et ouvertures ont été faites pour ressembler au réel.
The cowling with the thin layers of fiberglass (to be light) needs reinforcement with carbon fibers.
Details of hatches and openings have been made to look like the real one.
Mezri
2020-08-15, 07:28 PM
Le coté droit s'ouvre comme le réel pour accéder au moteur: réglages, remplissage de carburant, etc...avec une charnière fait maison en fin tube de carbone (OD=2mm-ID=1mm) et une fine tige métallique.
The right side of the cowling opens like the real one to access the engine: adjustments, refueling, etc ... with a homemade hinge with carbon tube (OD = 2mm-ID = 1mm) and a thin metal pin.
Mezri
2020-08-15, 07:36 PM
La porte et la fenetre s'ouvrent comme le vrais (pas besoin d'acces cette fois, mais ca fait joli :D) et Le verrouillage avec des magnets Néodyme.
En ouvrant, un joli tableau de bord.
The door and the window open like the real one (no access needed this time, but it looks nice :D) and Locking with Neodymium magnets.
When open, a nice instrument panel.
Dwight Macdonald
2020-08-16, 08:14 PM
Wow, you're really going for scale! Very nice work Mezri!
Sent from my Pixel 2 XL using Tapatalk
Mezri
2020-08-16, 09:34 PM
Thanks Dwight, going slowly :)...the finishing job is not easy
pierre sarault
2020-08-17, 11:59 AM
Mezri, tres beau travail et avec des matériaux composites par surcroit!
Ca va etre très léger pour la taille.
Questions:
1- Motorisation et hélice?
2- Wing loading anticipé?
3- Quelle technique de moulage as-tu utilisé pour le cowling (capot-moteur) ?.
Bravo et au plaisir de te revoir bientôt a WIMAC!
Pierre
Michael O'Bree
2020-08-17, 01:36 PM
Definitely worthy of multi-page article in an issue of the Model Aviation Canada Magazine - I volunteer to translate into English!
Félicitations un authentique modéliste! Je serai prêt à tourner le vidéo pour le vol inaugural!
Mezri
2020-08-18, 06:12 PM
Mezri, tres beau travail et avec des matériaux composites par surcroit!
Ca va etre très léger pour la taille.
Questions:
1- Motorisation et hélice?
2- Wing loading anticipé?
3- Quelle technique de moulage as-tu utilisé pour le cowling (capot-moteur) ?.
Bravo et au plaisir de te revoir bientôt a WIMAC!
Pierre
Merci A tous pour le soutien.
Merci Pierre,
1-OS-120AX (voir page 2) et hélice 18x4...oui 18x4, on ne m'as pas pris au serieux quand j ai demandé à d'autres modelistes s'ils ont cette hélice...j'ai du demandé a la companie XOAR si c'était possible de me tailler une...ils m'ont dit oui...un peu chere mais je l'ai eu dernierement. On va dire que 18x4 c'est rare, voir unique dans la marque XOAR.
2-Wing loading, entre 50 et 60gr/dm², pour un poids total de 5500gr à 6500gr...c'est pas facile, je suis un peut optimiste:D
3-le cowling c'est la méthode du moule perdu, voir page 3 de ce thread.
Merci et a bientot.
briankizner
2020-08-19, 11:46 AM
A true craftsman. Years ago there were many but it has become rare since the ascent of ARF aircraft. It is a pleasure to watch your creation take shape.
Krish
2020-08-19, 10:27 PM
Hello Mezri,
I am a current and past member, I do not recall if I have met you at the field!
What Scale is your beautifully built and your detailing and completely scale Super Cub?
Wing Span and dimensions, I assume the scale will give me the answers!
Like Brian, I have enjoyed following your progress and very impressed. He is also correct, there were many at the field thru the decades till ARFs arrived!
Thank you.
Mezri
2020-08-20, 04:12 PM
Thank You All.
Thanks Krishna, Yes we met before many times and I charged your battery that was at 1% to save it from damage.
The wing span is 2.8m,...so 3.9 almost 1/4th scale.
Krish
2020-08-21, 05:01 PM
Mezri,
Thanks for the reminder, now I recall and your assistance that day did the trick in saving my battery! and I now make certain your suggestions on maintaining my batteries are principled almost the same as my Nicad days and now have a balancer for all cell types, including my old Nicads. BTW, they are 95 % good.
I asked about your Cub as about 20 years ago I bought a Balsa USA 1/3 scale super cub(140.3/4" inches Wing Span) but never completed it and looking for someone who may be interested in doing so for me at a fee. If anyone else sees this and interested contact me in private message. You can find my PA-18 Super Cub at this link and is still a complete kit at partially built status, not sure how to make a link on our site yet:
" https://shop.balsausa.com/product_p/415.htm "
You can see some of what I used to fly, I newly added under the Heading>WIMAC>Albums.
Mezri
2020-10-10, 04:38 PM
Un peut de peinture...capot et helice...le capot devra etre resablé et repeinturé : encore des defauts de surfacage.
Some peint job...cowling and propeller...The cowlind need one more sanding and peint for better surface.
Mezri
2020-10-10, 04:46 PM
Guignol en carbone pour ailerons et volets. Un longeron pour la partie mobile.
Control horns with carbon for ailerons and flaps. One spar for rigidity.
Mezri
2020-10-10, 04:54 PM
Boitier de servo encastré dans l'aile avec du contreplaqué fin. Des écrous a griffes pour la fixation des servo.
Servo mount flush on the wing. Made with thin plywood. Blind nuts as fixture.
Mezri
2020-10-10, 06:16 PM
J ai acheté des strobes pour avion RC pour mettre en bout d'aile. Mais ils sont tellement encombrent que c'est impossible a mettre. Ni la forme ni l'orientation ne correspond a un bout d'aile fin comme celui du Piper cub. Jai décidé de faire un tunel de lumiere avec du plexiglass, coupé polis et enveloppé dans de l'aluminium adhesif. Un petit cache en fibre de verre pour couvrir le tout: strobe et LED de navigation.
I bought some RC airplane strobes to put on the wing tip. But they are so bulky that it is impossible to put on. Neither shape nor orientation corresponds to a thin wing tip of the Piper cub. I decided to make a tunel of light with plexiglass, cut, polished and wrapped in adhesive aluminum. A small fiberglass cover to cover everything: strobe and navigation LED.
Mezri
2020-10-10, 06:24 PM
Pour le phares de pistes, deux LED pour voiture RC, installé dans le bord d'attaque comme le vrais. Test...ça marche.
For the headlights, two LED for made for RC cars, installed in the leading edge like the real ones. Test ... it works.
Sempai-mj
2020-10-10, 06:33 PM
Nice lights !:)
Mezri
2020-12-28, 07:32 PM
L 'étape la plus longue et la plus fastidieuse...coller et attendre la colle...le reste du semi coffrage est la pour simuler les nervures de l'aile...espacée comme le réel. la Superphatique est plus rapide que la colle aliphatique classique(utilisée pour le bord d'attaque)...mais il faut quand même attendre.
Une plaque balsa sera collée après l'entoilage, au niveau de l’emplanture de l'aile pour simuler le réservoir (sur les deux ailes).
The longest and most boring step ... glue and wait for the glue to set ... the rest of the semi-balsa-skin is there to simulate the ribs of the wing ... spaced like the real one. Superphatic is faster than classic aliphatic glue (used for the leading edge)... but you still have to wait.
A balsa sheet will be glued after the film covering, at the root of the wing to simulate the gaz tank (on both wings).
Mezri
2020-12-28, 07:45 PM
Les servos des volets, installation du mécanisme avant entoilage. j'ai changé d'avis concernant les servos...Les JX que j'ai reçu ont une excessif au neutre, qui augmentera le jeux des commandes. J'ai opté pour les KST, il ont un très bon mécanisme (mais 7gr plus lourds :o).
The flap servos, installation of the mechanism before covering. I changed my mind about the servos ... The JX servos I received, have an excessive play at neutral, which will increase the surfaces control play. I opted for KST, they have a very good mechanism (but 7gr heavier :o).
Mezri
2020-12-28, 07:52 PM
Les servos de la profondeur dans des boitiers comme ceux des ailerons et volets.
The elevator servos in a Plywood box home made, like aileron and flaps
Mezri
2020-12-28, 08:19 PM
La roulette de queue collé et soudée a l'arrière. Un tube laiton au tour de la corde a piano qui sera figé vers le bas sur la plaque epoxy/cuivre et vers le haut avec du kevlar/epoxy.
Le servo sera vers le milieux du fuselage et les commandes seront par cables.
The tail wheel glued and soldered in the back .A brass tube around the piano wire which will be fixed downwards on the epoxy / copper plate and upwards with kevlar / epoxy.
The servo will be towards the middle of the fuselage and the controls will be by cables.
Mezri
2020-12-28, 08:31 PM
La profondeur et la dérive ont besoin des traverses commes le réel. C'est juste décoratif, les cadres sont suffiseamment robustes pour s'enpasser.
Un peut de peinture blanche sur les parties carbone pour eviter le reflet noir sous l'entoilage.
Elevator and rudder need ribs like real one. It's just decorative, the frames are strong enough.
A bit of white paint on the carbon parts to avoid the black reflection under the covering.
Mezri
2020-12-28, 08:37 PM
Un petit carénage autour des lumières du bout des ailes.
A small fairing around the tip wing lights.
Mezri
2020-12-28, 08:43 PM
Une petite etape de recouvrement des triagles du train d'atterrissage principal...avec un outil fait maison...réglable en température...:D
Ca commance a ressembler a un Super Cub :cool:
A small step of covering the triangles of the main landing gear ... with a homemade tool ... adjustable in temperature ...: D
Starts to look like a Super Cub.:cool:
Frankie
2020-12-29, 02:59 PM
That looks really cool Mezri and building the Piper from scratch;). Enjoy the project !
Mezri
2021-01-16, 08:56 PM
Le Câble de tension du stabilisateur arrière. Des plaques circuit imprimé cuivré pour souder le câble a la bonne tension ( il y a gain de poids en faisant cela).
The rear stabilizer tension cable. Copper circuit board parts to solder the cable to the correct tension (there is weight saving by doing this).
Mezri
2021-01-16, 09:01 PM
Entoilage des parties mobiles.
Covering of the moving parts.
Mezri
2021-01-16, 09:12 PM
Entoilage du stabilisateur arrière. L'horizontal, c'est bon...mais le vertical c'est un CAUCHEMARD...:mad:
Pour l'entoiler comme le vrais c'est une belle transition de l'épine dorsale arrière vers le stabilisateur vertical.
4 jours, 6 essais ratés, ...j'ai déchiré le dernier car trop de formes anormale.:confused:
Rear stabilizer covering. The horizontal is good ... but the vertical is a NIGHTMARE ...:mad:
To make it like real one, it's a nice transition from the rear backbone to the vertical stabilizer.
4 days, 6 failed attempts, ... I tore the last one because too many abnormal shapes.:confused:
Mezri
2021-01-16, 09:24 PM
Solution : j'ai précontraint à la chaleur la partie avant du film pour qu'elle soit plus facile à coller. Ensuite un bon chauffage au pistolet a air chaud...et surtout faire les même actions, au même ordre pour avoir deux parties symétriques (mon 6 ieme essais raté, j avais un coté plus gonflé que l'autre...)
Un essais avec un vieux morceaux et c'est parti...toujours des petits défauts au centre mais personne ne va les voir en vol.:D
Solution: I prestressed with heat the front part of the film to make it easier to stick. Then a good heat gun ... and especially do the same actions, in the same order to have two symmetrical parts (my 6 attempt failed because I had one side more curved than the other ...)
A test with an old piece and it's good to go ... still small defects in the center but no one will see them in flight.:D
Dwight Macdonald
2021-01-17, 01:23 AM
Very nice work Mezri! Are you using Ultracote or Monokote?
Sent from my Pixel 2 XL using Tapatalk
briankizner
2021-01-17, 05:33 AM
Beautiful. We used to see this kind of craftsmanship often before ARFs became ubiquitous. Getting the covering material on complex surfaces without wrinkles and bubbles really takes patience and skill.
Mezri
2021-01-17, 10:03 AM
Thanks Dwight, it is Monokote. I found that it shrinks very much before giving-
up.
Thanks Brian, this special section is the most complex ever.
Kevin Rochon
2021-01-17, 11:19 AM
Bonjour Mezri,
beau travail!
Pour moi le meilleur outils c'est le Heatgun, j'ai celui de Topflite il faut pas avoir peur de le positionner le plus près possible du matériel 1cm ou moins. Pour les bordures il faut avoir assez de matériel pour le tirer avec la main et quand on sens que Monokote ramolie on tire. La partie la plus dure c'est bien la courbe juste près du dos du fuselage, très frustrant:mad:
Bonne chance pour le reste.
Mezri
2021-01-17, 12:11 PM
Merci Kevin,...oui moi aussi j ai le heat gun Black&Decker, 2 positions de chaleur...souvent la première et je joue avec la distance, ...je fait parfois des morceaux de cartons dur de 2mm avec des petites ouvertures juste pour cibler les plis récalcitrants.mais ça reste l'étape que je déteste le plus même si c'est elle qui révélera toute la beauté de l'appareil.
Very good progress with the covering Mezri!
Yes, for sure, the transition shape from the fin to the stabilizer on the piper cubs are tricky to replicate. Obviously, this is not your first piper cub build, so I am sure you were prepared for this challenge!
Spring is coming, I am looking forward to your presentation of this beautiful aircraft at wimac for the first flight.
pierre sarault
2021-01-17, 05:47 PM
As Brian mentioned this is a rare art and your results show it is still worth it!
Pierre
Mezri
2021-01-17, 07:49 PM
Thanks Ian, Thanks Pierre, sure you will see it this spring.
Kevin Rochon
2021-01-18, 11:26 AM
Merci Kevin,...oui moi aussi j ai le heat gun Black&Decker, 2 positions de chaleur...souvent la première et je joue avec la distance, ...je fait parfois des morceaux de cartons dur de 2mm avec des petites ouvertures juste pour cibler les plis récalcitrants.mais ça reste l'étape que je déteste le plus même si c'est elle qui révélera toute la beauté de l'appareil.
OK je vois bonne idée mais c'est pour cela que celui de Topflite est fait spécifiquement pour notre hobby il a un déflecteur ou plutot un concentrateur et lorsque tu te rapproche très près ces petits plie disparessent.
Bon reste de construction;)
Mezri
2021-02-08, 09:00 PM
Passage des câbles de la dérive, installation des servos de la profondeur. les commandes sont filetées sur mesure.
Passage of the rudder cables, installation of the elevator servos. Control arms are threaded to the right size.
Mezri
2021-02-08, 09:06 PM
Collage de la verrière principale et des fenêtres latérales.
Glueing the main canopy and the side windows.
Mezri
2021-02-08, 09:15 PM
Décoration du fuselage. J'utilise le vinyle car beau coup plus facile a installer que le monokote. La partie galbée du capot a été chauffée avant.
Ca commence a etre un Super cub.:D
Decoration of the fuselage. I use vinyl because it is much easier to install than monokote. The curved part of the cowling has been heated before.
Starts to be a super cub.:D
Florin
2021-02-08, 11:05 PM
Wow, that's a big beautiful plane. I love it.
Michael O'Bree
2021-02-09, 07:53 AM
As usual Mezri, a masterpiece.
pierre sarault
2021-02-09, 10:39 AM
Wow Mezri ...like Mercedes "nothing but the best"!
Amazing, thank you for sharing so much valuable information about your progress and process. Love it, a true piece of art.
Mezri
2021-03-28, 06:49 PM
Ailerons, volets, les ailes et les faux réservoirs sur les deux ailes.
Ailerons, flaps, Wings and the fake tanks on both wings.
Mezri
2021-03-28, 06:52 PM
Un peut de décorations et ...pret à volet...Pas avant d'avoir roder le moteur.
Le petit avion a cote du gros, c'est ma priere maquette volante construite en 2004.
Some décorations and,...ready to fly...not before the break-in of the engine.
The smal plane beiside the real one, is my first scale built in 2004.
Mezri
2021-03-28, 07:01 PM
Les videos ce weekend By Florin...Un grand Merci Florin...J ai oublié mon carburant le jour du vol d'essai...Grace à Florin, c'est possible :
https://vimeo.com/529974021
https://vimeo.com/529975550
Moteur trop riche pour le rodage, premier décollage à 30% des gaz...Poids final en ordre de vol 6700gr...fiere du grand exploi...
Engine too rich for break-in, first takeoff at 30% throttle ... All Up weight 6700gr ... proud of great performance ...
Beautiful Super Cub, and what a nice maiden flight! Congrats Mezri on a very successful build and flight. Hoping to witness more flights of your super cub in person, this season.
Dwight Macdonald
2021-03-29, 01:59 AM
Very beautiful final product Mezri! Congratulations on a great maiden flight!
Mezri
2021-03-29, 05:31 AM
Thank You Guys, hope to see you soon at the field.
Michael O'Bree
2021-03-29, 06:39 AM
Félicitations, Mezri. Brave pilot - it looked windy!
Mezri
2021-03-29, 09:48 AM
Thanks michael...its not very windy ...but th plane very light...become sensitive.
Florin
2021-03-29, 09:53 AM
Les videos ce weekend By Florin...Un grand Merci Florin...J ai oublié mon carburant le jour du vol d'essai...Grace à Florin, c'est possible :
https://vimeo.com/529974021
https://vimeo.com/529975550
Moteur trop riche pour le rodage, premier décollage à 30% des gaz...Poids final en ordre de vol 6700gr...fiere du grand exploi...
Engine too rich for break-in, first takeoff at 30% throttle ... All Up weight 6700gr ... proud of great performance ...
Welcome Mezri!
Wonderful airplane and good piloting skills in that cross wind.
Dougf
2021-03-29, 01:40 PM
Beautifully built airplane and fabulous maiden flights! Congrats Mezri! I think I heard geese honking encouragement on the first takeoff :)
alanh
2021-03-29, 05:53 PM
1/4 scale Cubs are tricky to fly-too slow on a turn and into the ground faster than u can imagine. I know first hand! They are not trainer aircraft.
Mezri
2021-03-29, 10:24 PM
1/4 scale Cubs are tricky to fly-too slow on a turn and into the ground faster than u can imagine. I know first hand! They are not trainer aircraft.
Thanks Alan, Yes I agree, BUT you can erase all bad points if you make it light...I flew many of my freinds, yes they are difficult to manage,...But mine it is a real pleasureI already built A j-3 Cub before arond 6.5kg and was a real pleasure...I was about bringing it here to canada, but Covid pushed me to build an other...SUPER CUB this time
https://www.youtube.com/watch?v=wUxrUdzqtCA&t=11s
Mezri
2021-03-29, 10:29 PM
Beautifully built airplane and fabulous maiden flights! Congrats Mezri! I think I heard geese honking encouragement on the first takeoff :)
Thanks Doug, Hope to see you soon.
Dwight Macdonald
2021-03-30, 12:18 AM
I noticed you were giving a bit of down elevator to get the tail off the ground sooner. I imagine that helps to keep it going straight at the start of the take-off roll. The first time I noticed that technique was when getting some lessons on a full scale Pitts. The instructor gave down elevator at about the same time as the throttle when starting the takeoff roll. When I do that with my 40% Extra 330 it gives a more realistic takeoff roll, instead of just popping into the air.
Mezri
2021-03-30, 05:07 PM
I noticed you were giving a bit of down elevator to get the tail off the ground sooner. I imagine that helps to keep it going straight at the start of the take-off roll. The first time I noticed that technique was when getting some lessons on a full scale Pitts. The instructor gave down elevator at about the same time as the throttle when starting the takeoff roll. When I do that with my 40% Extra 330 it gives a more realistic takeoff roll, instead of just popping into the air.
Yes Dwight, its so realistic...I am doing it by reflex with piper, decathlon, etc...but I cant do it with my spitfire, the geometry is not the same...the plane will rapidly point the nose down and the prop will hit the ground.:D it will be the opposite : pulling the elevator and releasing it as the plane gets speed.
Kevin Rochon
2021-04-02, 11:07 AM
Félicitation Mezri, très beau résultat sur toute la ligne et dans tes mains expertes c'est très gracieux dans les airs.:cool:
Mezri
2021-04-21, 07:40 PM
Here is a video with all pictures...sorry its quite long 11min:D.
https://www.youtube.com/watch?v=LJ1oOLq6YP4&t=106s
Mezri
2021-04-21, 07:44 PM
Félicitation Mezri, très beau résultat sur toute la ligne et dans tes mains expertes c'est très gracieux dans les airs.:cool:
Merci Kevin, j espère te voir bientot ...le beau temps arrive, et le super cub adore ca :D
Michael O'Bree
2021-04-21, 08:27 PM
Beautiful - congratulations Mezri.
Florin
2021-04-22, 12:02 AM
Mezri, j'ai regardé toute la vidéo, j'ai été impressionné de voir comment elle a été construite étape par étape et l'ingéniosité de certaines méthodes.
Bravo!
Mezri
2021-05-06, 04:02 PM
Thank You Guys,...The ultimate thing to do with this plane is to carruy a banner like real ones can do.
The banner in this video is missed-up banner...Do we ha one already done for Wimac?
https://www.youtube.com/watch?v=hWeXSwPtOIE
Mezri
2022-09-17, 10:18 PM
History behind the banner pick-up method...good video.
https://www.youtube.com/watch?v=Q9zeZXfOp0w
alanh
2022-09-18, 07:58 AM
Thanks Mezzri-that was fascinating.
Sempai-mj
2022-09-18, 08:30 AM
Cool :cool:
Now who's going to be the first at WIMAC to pickup a glider ?
briankizner
2022-09-18, 10:47 AM
Cool :cool:
Now who's going to be the first at WIMAC to pickup a glider ?
It’s been done at WIMAC quite a few years ago. I believe the tow plane was a Telemaster.
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